کد خبر : 25615
دیدگاه‌ها برای کرونا، همایش ملی حکیم سبزواری را لغو کرد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 21:56
-

کرونا، همایش ملی حکیم سبزواری را لغو کرد

ایرنا  به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا ششمین همایش ملی بزرگداشت حکیم سبزواری هم‌زمان با روز بزرگداشت وی در هشتم اسفند لغو شد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: در پی هشدارهای وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا، با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی هنری ازجمله همایش ملی

ایرنا

 به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا ششمین همایش ملی بزرگداشت حکیم سبزواری هم‌زمان با روز بزرگداشت وی در هشتم اسفند لغو شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: در پی هشدارهای وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا، با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی هنری ازجمله همایش ملی حکیم سبزواری در این شهرستان لغو شد.

رضا شجاع مقدم افزود: قرار بود همایش ملی حکیم حاج ملاهادی سبزواری با حضور جمعی از  استادان، پژوهشگران، دانشگاهیان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فردا در زادگاهش سبزوار برگزار شود.

وی ادامه داد: برگزاری نشست علمی، همایش، عطرافشانی مزار، اهدای گل و ادای احترام به مقام شامخ حکیم سبزواری از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

حکیم حاج ملأ هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی ازجمله ملأ حسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی شیرازی، ملأ علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملأ اسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملأ هادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آن‌ها می‌توان به محمدکاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملأ محمدکاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

حاج ملأ هادی سبزواری علاوه بر احاطه بر علوم عقلی و فلسفی، غزل‌های حکمی و عرفانی هم می‌سرود و در شعر به «اسرار» تخلص می‌کرد.

حکیم سبزواری عصر بیست و پنجم ذی‌الحجه سال ۱۲۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.