کد خبر : 29532
دیدگاه‌ها برای ۸۰ درصد کانون‌های بیماری دامی آنگارا در غرب خراسان رضوی متمرکز است بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 - 11:06
-

۸۰ درصد کانون‌های بیماری دامی آنگارا در غرب خراسان رضوی متمرکز است

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال کانون‌های متعددی از وجود بیماری “آنگارا” در استان گزارش شده است که ۸۰ درصد از این موارد مربوط به شهرستان‌های سبزوار و داورزن در غرب خراسان رضوی است. دکتر محمد رشتی‌باف اظهار داشت: آنگارا یا سندرم آب‌آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) یک بیماری مسری در

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال کانون‌های متعددی از وجود بیماری “آنگارا” در استان گزارش شده است که ۸۰ درصد از این موارد مربوط به شهرستان‌های سبزوار و داورزن در غرب خراسان رضوی است.

دکتر محمد رشتی‌باف اظهار داشت: آنگارا یا سندرم آب‌آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) یک بیماری مسری در بین طیور است که در صورت ابتلای مرغهای گوشتی به این بیماری، می تواند تلفات ۴۰ تا ۶۰ درصدی درپی داشته باشد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از ۳۰ کانون بیماری آنگارا در شهرستان های سبزوار و داورزن شناسایی شده است که تلفاتی را در بین طیور گوشتی این خطه غربی استان به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه کانون از این بیماری در بین طیور شهرستان های مشهد، گناباد و تربت‌حیدریه نیز فعال است و جدا از شهرستان‌های سبزوار و داورزن، در برخی از دیگر شهرستان های استان نیز تاکنون به صورت تک کانونی مشاهده شده که بلافاصله اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از انتشار آن انجام شده است.

وی گفت: نخستین مورد بیماری آنگارا اسفندماه پارسال در خراسان رضوی شناسایی شد که این بیماری بیشتر در بین مرغ‌های گوشتی استان شیوع دارد.

آنگارا، اولین بار در سال ۱۹۸۷ در منطقه آنگارا در نزدیکی کراچی پاکستان تشخیص داده شد و بدین دلیل به آن آنگارا گفته می‌شود، جوجه‌های گوشتی در سه تا پنج هفتگی در مقابل این بیماری حساس هستند، این بیماری در مرغهای مادر نابالغ و مرغ های تخمگذار تجارتی هم مشاهده می‌شود.

خراسان رضوی در تولید گوشت سفید،  قرمز و تخم‌مرغ رتبه‌های اول تا سوم کشور را داراست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.