کد خبر : 11431
دیدگاه‌ها برای دلیل موفقیت سریال سربداران چندین سال پیشینه تحقیقاتی بود بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 28 آذر 1394 - 12:59
-

دلیل موفقیت سریال سربداران چندین سال پیشینه تحقیقاتی بود

سبزواریان: کارگردان سریال سربداران گفت: یکی از دلایل موفقیت سریال سربداران در دهه ۶۰ وجود چندین سال پیشینه تحقیقاتی برای فراهم شدن فیلمنامه آن بوده است. محمدعلی نجفی که برای شرکت در کنگره بین المللی سربداران به سبزوار سفر کرده بود، جمعه شب در گفت و گو با  ایرنا افزود: سوابق قبلی تحقیقات برای تولید

najafi01سبزواریان: کارگردان سریال سربداران گفت: یکی از دلایل موفقیت سریال سربداران در دهه ۶۰ وجود چندین سال پیشینه تحقیقاتی برای فراهم شدن فیلمنامه آن بوده است.

محمدعلی نجفی که برای شرکت در کنگره بین المللی سربداران به سبزوار سفر کرده بود، جمعه شب در گفت و گو با  ایرنا افزود: سوابق قبلی تحقیقات برای تولید اثری نمایشی درباره سربداران به قبل از انقلاب بر می گردد و اتفاقا دکتر شریعتی که خود از بزرگان خطه سبزوار است در این زمینه نقش موثری داشت.

وی ادامه داد: زنده یاد دکتر شریعتی بسیار علاقه مند بود که مبانی و مطالبی که بیان می کرد از طریق هنر مدرن و به خصوص هنرهای نمایشی به مخاطبان عرضه شود تا تأثیر بیشتری بر جای گذارد.

نجفی اظهار داشت: در آن زمان گروه تئاتری در حسینیه ارشاد تشکیل دادیم که چند نمایش از جمله نمایش های ‘ابوذر’ و ‘ سربداران’ نتیجه آن بود.

کارگردان سریال سربداران افزود: وقتی نمایشنامه سربداران نوشته شد، دکتر شریعتی بسیاری از دیالوگ ها را بازنویسی کرد.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی ، چون شباهت های زیادی بین نهضت سربداران با انقلاب اسلامی وجود داشت که هر دو برخاسته از فرهنگ شیعی بودند و رهبری مذهبی و روحانی داشتند، از سوی دکتر خرازی در تلویزیون به ما پیشنهاد ساخت سریال سربداران داده شد.

کارگردان پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران افزود: از اواخر سال ۱۳۵۸ شروع به تحقیقات مجدد و نوشتن فیلمنامه این سریال کردیم.

وی ادامه داد: فیلم نامه سربداران در سال ۱۳۶۰ آماده شد و سپس وارد مراحل تولید این سریال شدیم تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۶۲ از تلویزیون پخش شد و جای خود را در میان بینندگان سیما باز کرد.

نجفی اظهار داشت: تا قبل از نمایشنامه و سپس سریال سربداران اصلا کسی قیام سربداران را نمی شناخت، اما با همکاری و تحقیقات دکتر شریعتی و همچنین با بهره گیری از کتاب تاریخ پطروشفسکی پژوهشگر روسی که کتابی درباره سربداران دارد، توانستیم این اثر هنری را بر مبنای واقعیت های تاریخی خلق کنیم.

وی افزود: از فواید دیگر سریال سربداران این بود که بازیگران جوان زیادی از طریق آن سریال به سینما و تلویزیون ایران معرفی شدند و بعدها بسیار درخشیدند.

کارگردان سریال سربداران ادامه داد: ما آن زمان روزی هشت ساعت تمرین می کردیم ، اما در حال حاضر هنرمندان می خواهند سریع فیلم برداری و پخش شود و این موضوع به کیفیت آثار تولید شده در سینما و تلویزیون ما لطمه می زند.

وی افزود: هنرمندان نباید در مسیر خود در جا بزنند و به تکرار بیافتند بلکه باید با داشتن تفکر و ایده های ناب، به موضوعات دیگری بپردازد.

نجفی درباره وجود تخیل داستانی در سریال سربداران گفت: وقتی سخن از تخیل و درام می کنیم اصل ماجرا بر پایه تخیل است.
وی گفت: من در هنگام سریال سازی بیشتر به مردم اهمیت می دهم تا افراد خاص. زیرا خواص نمی تواند پی به دلایل عکس العمل افراد خاص ببرد ولی سلیقه عموم مردم را می توان شناخت و برای پاسخ به آن به تولید اثری پرداخت .

وی افزود: همین مردم بودند که هنگام پخش سریال سربداران کوچه ها و خیابان ها را خلوت می کردند و پای تلویزیون می نشستند.
نجفی افزود: سریال سربداران با اینکه برای مردم ساخته شده بود، موضوعی سطحی نداشت و این طور نبود که کسی با ادا در آوردن بخواهد بینندگان را سرگرم کند و بخنداند بلکه موضوعی کاملا جدی بود که مخاطب را به فکر وا می داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.