کد خبر : 7060
دیدگاه‌ها برای دولت روحانی و خواب جدید دلواپسان بر بامِ دو هوا بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 22:26
-

دولت روحانی و خواب جدید دلواپسان بر بامِ دو هوا

قاسم براهویی، دانشجوی حقوق دانشگاه شیراز در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: سخنان اخیر حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه‌ی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها به سوژه‌ی جدید دلواپسان تبدیل شده است. این جریان اظهارات مقام نامبرده را به مطلوب مصادره کرده و به یمن قدرت فراگیر رسانه‌ای خود با شانتاژ خبری

قاسم براهویی، دانشجوی حقوق دانشگاه شیراز در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: سخنان اخیر حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه‌ی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها به سوژه‌ی جدید دلواپسان تبدیل شده است. این جریان اظهارات مقام نامبرده را به مطلوب مصادره کرده و به یمن قدرت فراگیر رسانه‌ای خود با شانتاژ خبری فشار روانی جدیدی را علیه دولت ایجاد کرده است.

تجزیه و تحلیل سخنان دستیار ویژه‌ی رییس جمهور – که چندین بار از سوی وی توضیح داده شد – موضوع نوشتار حاضر نیست؛ آنچه بنا داریم به آن بپردازیم واکنش و موضع گیری دلواپسان در برابر این سخنان است.

آنچه که آنان دلیل واکنش‌های تند خود به مواضع حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی اظهار می‌دارند، تبعات سوء سخنان وی بر روی منافع ملی، مصالح عالیه‌ی نظام، تقویت پروژه‌ی ایران هراسی و سیر در مسیر دشمن است.

محافل سیاسی کشور به نیکی به خاطر دارند که چندی پیش یکی از مقام ارشد کشور – اما این بار از جناح سیاسی متبوع دلواپسان – از تریبون نماز جمعه درگذشتِ پادشاه عربستان سعودی را تبریک گفت و به اتفاق جملگی صاحب‌نظران، منافع و مصالح ملی نظام را با خطر جدی مواجه کرد. ایراد چنین موضعی در قبال مرگ عالیترین مقام عربستان سعودی به عنوان یکی از مهمترین بازیگران منطقه‌ی خاورمیانه که سالهاست در آتش اختلافات می‌سوزد، به قدری نسنجیده و برخلاف موازین دیپلماتیک و مصالح نظام ارزیابی شد که واکنش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برانگیخت.

دلواپسان در برابر آن سخنان نه تنها هیچ مخالفتی نشان ندادند بلکه به تایید و تشویق آن نیز پرداختند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا دلواپسان امروز در قبال این دو موضوع موضِع کاملا متناقضی را اتخاذ کرده‌اند؟

چگونه است که این جماعت در آن برهه دلواپس منافع ملی و تبعات سوء و جبران ناپذیر اظهارات مقام مزبور نشدند؟ این سیاست یک بام و دو هوا به چه مفهوم می‌تواند باشد؟ چنانچه بحث حفظ منافع و مصالح ملی است، شایسته است این مهم قدر بیند و هماره به صدر نشیند نه آنگاه که پای منافع حزبی به میان می‌آید دیگر منافع و مصلحت نظام قربانی شود.

سیاست متناقض این جریان فکری خاص حاکی از عدم صداقت و جدیت مواضع آنان و دلواپسی فرصت طلبانه (اپورتونیسم) است؛ آنگاه که به آن شکلِ صریح مصالح عالیه‌ی نظام مورد تهدید واقع شد هیچ ندایی از این جماعت پرهیاهو برنیامد و حال که سخنان مقامی به دلیل کژفهمی شایباتی را باعث شده به این سان لرزه بر پیکر اینان افتاده است.

به نظر می‌رسد دلواپسی‌های جدید و فشار و هجمه‌ی آنها بر روی دولت بیش از آنکه به حفظ منافع و مصالح ملی کشور مرتبط باشد، در راستای پروژه‌ی تضعیف سازی دولت تدبیر و امید است.

پروژه‌ای که گویی باهدف از پای درآوردن دولتِ ناهمسوی روحانی مسبوق به سابقه ایست به طول عمر دولت و در راستای تحقق این هدف هر وسیله‌ای موجه دانسته شده است. این گروه با دولتِ پنهان خود (دولت در سایه) اکنون به بهانه‌ی سخنان مشاور ویژه‌ی رییس جمهور، برای وی و دولتش مانع جدیدی تراشیده و حاشیه‌ی جدیدی ایجاد کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.