کد خبر : 5403
دیدگاه‌ها برای مهلت انتخاب پایتخت کتاب ایران تمدید شد بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1393 - 22:55
-

مهلت انتخاب پایتخت کتاب ایران تمدید شد

سبزواریان: دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، ضمن تاکید مجدد بر انتخاب یک شهر به این عنوان، گفت: هر شهری که این عنوان را کسب کند، به مدت ۲ سال، پایتخت کتاب ایران خواهد بود. محمد سُلگی دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پایان مهلت ارسال طرح‌ها

paytakht-ketab01سبزواریان: دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، ضمن تاکید مجدد بر انتخاب یک شهر به این عنوان، گفت: هر شهری که این عنوان را کسب کند، به مدت ۲ سال، پایتخت کتاب ایران خواهد بود.

محمد سُلگی دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پایان مهلت ارسال طرح‌ها از سوی شهرهای مختلف کشور برای داوری و در نهایت انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران از میان آنها، گفت: تا این لحظه طرح‌های حدود ۲۵ شهر ایران به دبیرخانه ارسال شده و با توجه به اینکه مهلت نهایی برای ارسال طرح‌ها اواخر هفته قبل به اتمام رسید، ممکن است ارسال برخی طرح‌ها به خاطر تعطیلات پایان هفته هنوز صورت نگرفته باشد و لذا تا چند روز دیگر این طرح‌ها هم دریافت خواهد شد.

وی درباره ساز و کار داوری و ارزیابی این طرح‌ها نیز یادآور شد: داوری در چند مرحله انجام خواهد شد؛ در مرحله نخست تیمی از دبیرخانه، وزارت ارشاد و نیز تعدادی از کارشناسان، بررسی‌های اولیه را انجام خواهد داد و در مرحله بعد داوری توسط یک تیم دیگر که ترکیبی است ۶، ۷ نفره از افراد حقوقی مانند نماینده اتحادیه ناشران یا کتابداران و نیز افراد حقیقیِ پیشنهادشده به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، طرح‌ها این بار با نگاهی دقیق‌تر و با توجه به ۵ شاخص اصلی و ۱۰ شاخص فرعی اعلام شده در فراخوان، بررسی می‌شوند.

تهیه طرح‌ها با مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، کتاب فروشان، کتابداران و…) و نیز سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی، دیدن شدن حضور فعال هنرمندان، مفاخر و مشاهیر شاخص و محبوب، در نظر گرفته شدن طیف گسترده مخاطبان (از جمله زنان، کودکان و نوجوانان)، از جمله مواردی است که به گفته سُلگی، در ارزیابی طرح‌های ارسالی به آنها توجه خواهد شد.

همچنین به گفته وی، برنامه‌های مندرج در طرح‌ها باید متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزشهای دینی و ملی باشد، تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد، با ایجاد انگیزه، از مشارکت مردمی و جلب پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد، قابلیت الگو برداری داشته باشد، از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد، قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد، برآورد کلی از هزینه‌های برنامه صورت گرفته باشد و در این برآورد به تأمین منابع، بهره‌وری و کسب بیشترین تاثیر با کمترین هزینه توجه شده باشد، گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد.

دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران همچنین ضمن اعلام اینکه داوری‌ها تا ۲۰ بهمن به اتمام خواهد رسید، درباره معرفی داوران این طرح، گفت: اسامی داوران بر کسی پوشیده نخواهد بود و متعاقباً از طریق دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام خواهد شد.

سُلگی در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران برای اولین بار و این موضوع که ممکن است از جانب مسئولان استانی و یا شهری در برخی شهرهای کشور، اِعمال نفوذهایی برای انتخاب شهر خودشان به عنوان پایتخت کتاب ایران صورت بگیرد. موضع دبیرخانه در این خصوص چه خواهد بود؟، تاکید کرد: امیدواریم این اتفاق نیفتد. معیارها مشخص‌اند و شهرها هم بر اساس برنامه‌های ارسالی بررسی خواهند شد و طبیعی است هر شهری که صلاحیت داشته باشد، به مراحل بعدی راه پیدا خواهد کرد. ما هرگز شهری را که صلاحیت نداشته باشد، به خاطر چنین مواردی مد نظر قرار نخواهیم داد.

وی همچنین خبر داد که در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، هر شهری که این عنوان را کسب کند، به مدت ۲ سال یعنی سال‌های ۹۴ و ۹۵ پایتخت کتاب ایران خواهد بود چرا که «باید زمان کافی برای رفع ابهامات احتمالی این طرح وجود داشته باشد و همچنین آن شهر بتواند برنامه‌هایش را در طول آن دو سال به مرحله اجرا درآورد».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.