کد خبر : 12786
دیدگاه‌ها برای کتاب تاریخ بیهق سال آینده به دست علاقه‌مندان می‌رسد بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1395 - 13:29
-

کتاب تاریخ بیهق سال آینده به دست علاقه‌مندان می‌رسد

سبزواریان: یک استاد دانشگاه گفت: کتاب تاریخ بیهق تألیف ابوالحسن بیهقی تا سال آینده منتشر می‌شود. به گزارش ایسنا، سلمان ساکت یکشنبه شب در جوار آرامگاه ابوالحسن بیهقی در جمع محققان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم گفت: بزرگداشت ابوالحسن بیهقی بیانگر علاقه و اهتمام مردم این منطقه به فرهنگ و ادبیات و یاد نمودن از

abolhasan-beyhaqi03سبزواریان: یک استاد دانشگاه گفت: کتاب تاریخ بیهق تألیف ابوالحسن بیهقی تا سال آینده منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، سلمان ساکت یکشنبه شب در جوار آرامگاه ابوالحسن بیهقی در جمع محققان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم گفت: بزرگداشت ابوالحسن بیهقی بیانگر علاقه و اهتمام مردم این منطقه به فرهنگ و ادبیات و یاد نمودن از بزرگان این خطه است که ستودنی است.

وی افزود: پاسداشت فرهنگ و هنر در روزگاری که هجمه فرهنگی بر جامعه اسلامی سیطره افکنده یک ضرورت است.

ساکت با اشاره به اینکه چرا ابوالحسن بیهقی شناخته شده نیست، افزود: اول اینکه ناحیه وسیع بیهق مهد پرورش ادبا و دانشمندان فراوان بوده و همچنین همنامی ابوالحسن بیهقی با ابوالفضل بیهقی صاحب کتاب گرانسنگ تاریخ بیهقی و مورخ شهیر دوره غزنویان که ۷۰ سال قبل ابوالحسن می‌زیسته سبب شده نام ابولحسن بیهقی در سایه ابوالفضل بیهقی قرار بگیرد.

این مصحح و محقق کتاب ابوالحسن بیهقی اظهار کرد: ابوالحسن بیهقی به لحاظ وسعت دانش و گستردگی علوم و تالیفات ارزشمند در عصر خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: ابوالحسن بیهقی ۸۲ جلد کتاب دارد که فهرست آن‌ها را در کتاب مشارب التجارب خویش آورده که یاقوت حموی در معجم الادباء از این کتاب‌ها یاد نموده است.

ساکت گفت: گرچه بخش زیادی از آثار ابوالحسن بیهقی در گذر زمانه از بین رفته اما محدود آثار به جای مانده وی نیز افتخاری برای ایران و ناحیه سبزوار است.

وی با اشاره به اینکه وجه بارز بیهقی در تاریخ‌نگاری است، افزود : در حال حاضر حدود ۶ اثر از کتاب‌های بیهقی باقی مانده که همه تصحیح و منتشر نشده است.
کتاب مشارب التجارب وی ذیلی بر کتاب تاریخ یمینی است که همه مورخان پس از بیهقی از این کتاب نام برده‌اند.

ساکت با بیان اینکه ابوالحسن بیهقی از بزرگترین مورخان تاریخ محلی خراسان است، افزود: مهمترین کتاب ابوالحسن بیهقی تاریخ بیهق است که در زمره تواریخ محلی و شاهکاری در این گونه تاریخی است.

وی گفت: بیهقی در این کتاب اطلاعات تاریخی- جغرافی منطقه خود را آورده و شیوه تاریخ‌نگاری وی در آن بی‌نظیر است و در کتابش از انواع طبقات اجتماعی یاد کرده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در کتاب تاریخ بیهق باب‌های درباره ولایات مشهور، فضایل منطقه بیهق، گرایش آن‌ها به دین اسلام، برشمردن ۱۲ ربع یا منطقه برای بیهق، ذکر خاندان‌های قدیم و شریف بیهق آمده است.

وی همچنین گفت: ابوالحسن بیهقی برای حفظ بنیان فرهنگی خطه خراسان نام خاندان بزرگ را از طریق معرفی حفظ کرده است و بابی در باره علما و فضلا داشته و تبحر خود در حوزه ادبیات را به رخ کشانده است.

ساکت افزود: اهمیت کتاب تاریخ بیهق به سبب اطلاعاتی درباره افراد مشهور است؛ چنانکه وی ابوالفضل بیهقی دانشمند دیار بیهق را می‌ستاید و عمده‌ترین اطلاعات درباره طبرسی صاحب کتاب مجمع البیان و خاندان نظام الملک را از طریق این کتاب داریم.

وی با اشاره به تألیفات دیگر ابوالحسن بیهقی اظهار کرد: کتاب لباب الانساب وی درباره سادات ناحیه بیهق است که به لحاظ تبارشناسی و علم انساب از مهمترین کتاب‌هاست که در لابه‌لای آن اطلاعات تاریخی و جغرافیایی بی‌نظیری آمده است.

ساکت ادامه داد: کتاب معارج نهج البلاغه بیهقی نیز از نخستین شرح‌ها درباره نهج‌البلاغه است که در مقدمه کتابش آورده به درخواست سادات منطقه بیهق و تسلطم به زبان عربی، شرحی بر نهج البلاغه نوشتم.

وی با اشاره به اینکه مرحوم بهمنیار زحمات فراوانی برای گردآوری و تصحیح کتاب بیهقی داشته افزود: بنده سال‌ها درباره کتاب تاریخ بیهق تحقیق و تفحص نموده و کتاب را بر اساس سه نسخه موجود تصحیح و با تعلیقات فراوان، مقدمه، فهرست و نمایه آماده کردم که امیدواریم تا سال آینده منتشر شود.

ساکت با اشاره به اینکه ۱۰ مرداد سالروز تولد ابولحسن بیهقی است، افزود: پیشنهاد نامگذاری این روز در تقویم رسمی کشور به نام ابوالحسن بیهقی مطالبه اهالی فرهنگ و مردم دیار ششتمد است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار و دبیر این همایش نیز گفت: با همکاری شورای اسلامی و شهرداری شهر ششتمد و شورای اسلامی شهرستان سبزوار، تصمیم داریم همه‌ساله همایشی در خور نام ابوالحسن بیهقی برگزار نماییم.

مهدی مقصودی افزود: ابوالحسن بیهقی ناشناخته است. در معرفی وی کوتاهی نمودیم؛ چنان که تعداد نسخه‌های کتاب تاریخ بیهق در کتابخانه‌های زادگاهش و شهر سبزوار بسیار محدود است.

وی اظهار کرد: بزرگداشت سالانه ابوالحسن بیهقی منجر به معرفی ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری منطقه ششتمد و توسعه آن می‌شود.

مقصودی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای اداری و اجرایی علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی به طرح‌های فرهنگی و گردشگری نیز توجه کنند.

وی با بیان اینکه وجود یک کتابخانه غنی در جوار شخصیت فاخر بیهقی یک ضرورت است، گفت: در حال حاضر بایست سالروز تولد ابوالحسن بیهقی در تقویم و سالنامه‌های محلی آورده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.