کد خبر : 10420
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مهر 1394 - 18:10
-

استقبال کم نظیر سبزواری ها از تحویل اشیای قدیمی به موزه شهر

soسبزواریان: مدیر عامل موزه شهر سبزوار گفت: شهروندان سبزواری استقبال کم نظیری از تحویل اشیای قدیمی به موزه شهر کردند. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمودرضا سلیمانی افزود: استقبال خوب شهروندان ما را به فکر راه اندازی و ایجاد موزه ای وسیع تر و مجهزتر از موزه فعلی وا داشته است. وی با اشاره

mahmodreza-soleimani01soسبزواریان: مدیر عامل موزه شهر سبزوار گفت: شهروندان سبزواری استقبال کم نظیری از تحویل اشیای قدیمی به موزه شهر کردند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمودرضا سلیمانی افزود: استقبال خوب شهروندان ما را به فکر راه اندازی و ایجاد موزه ای وسیع تر و مجهزتر از موزه فعلی وا داشته است.

وی با اشاره به اینکه شهر سبزوار با دارا بودن سبغه فرهنگی و تاریخی گنجایش احداث موزه های تخصصی را دارد، افزود: ایجاد موزه های تخصصی گام مهم و موثر در پاسداری و حفاظت از تاریخ شهر است که در بخش های مختلف باید استمرار داشته باشد.

مدیر عامل موزه شهر سبزوار اظهار داشت: بیشترین اشیای قدیمی که شهروندان به موزه شهر تحویل داده اند متعلق به دوران اسلامی، مردم شناسی و اشیای بومی کهن شهر دیار سربداران است.

سلیمانی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر به نقش موزه ها در توسعه و تبیین هویت فرهنگی، خاطرنشان کرد: آثار موزه ای حاصل کار، تلاش، اندیشه و فرهنگ نیاکانی است که پیش از ما زیسته اند و ما امروز تنها جلوه هایی از هنر و خلاقیت آنان را در موزه ها شاهد هستیم، وظیفه ما پاسداری از این گنجینه های بی بدیل و انتقال آن به نسل های آینده است.

وی همچنین به پویاتر شدن فعالیت های موزه شهر سبزوار هم اشاره کرد و گفت: گاها تغییر باعث پیشرفت می شود ما با اعمال برخی دیدگاه ها و نگرش ها و جذب نیروهای فعال به سمت این مهم گام برداشته ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس چهارشنبه , ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۶:۴۰

جناب سلیمانی مردم کارشان را کردند، و این استقبال بی نظیر وظیفه شما را چند برابر می کند. دو وظیفه عمده میراث فرهنگی:
۱- مرمت، بازسازی، مرتب سازی و گویا سازی این آثار

۲- حفظ و نگهداری صحیح آنها،‌ مردم بدون هیچ امکاناتی این اثار را به خوبی حفظ کردند آیا میراث فرهنگی هم خواهد توانست به خوبی از آنها حفاظت کند؟ میراث باید حواسش باشد که این اثار متعلق به سبزوار و مردمش است و به هیچ وجه نباید از شهرستان خارج شوند و به جاهای دیگر منتقل شوند. حتی شناسایی یا تحقیقی هم اگر قرار است روی اثار صورت گیرد باید کارشناسان را به سبزوار بیاورند تا هم آنها سبزوار ببینند و بشناسند و هم اثار در شهرستان حفظ شود. این طور کم کم سبزوار هم بعنوان شهری درای اثار غنی نزد کارشناسان شناخته می شود.

۳- مهم تر از آنها استفاده بهینه از این آثار، در موزه ای آبرومند، عرضه آنها در نمایشگاه ها و جشنواره های معتبر ملی و جهانی، معرفی آثار به مردم برای شناخت پیشینه خودشان و هویت بخشی به آنها.

۴- تحقیق و پژوهش بر روی آثار،‌ معرفی آنها در سطح ملی و جهانی،‌ مستند سازی آنها،‌نوشتن مقالات، ساختن فیلم
و مستند،‌ ارائه مقالات در همایش های معتبر برای شناساندن شهرستان و غیره.

۵- اثار از مردم است و نفعش نیز باید به مردم برسد. همه این ها برای آن است که سبزوار اندک اندک به عنوان یکی از شهرهای میراث فرهنگی و گردشگری در سطح ملی و جهانی مطرح شود. ان شا الله.

نظرات بسته شده است.