کد خبر : 10382
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394 - 18:39
-

خواب پایداری‌ها برای یکشنبه

روزنامه آرمان – مطهره شفیعی: فردا مجلس شورای اسلامی شاهد به رای‌گذاری طرح یک‌فوریتی «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» است؛ طرحی که به دولت اجازه می‌دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرایی کند. اما ظاهراً یکشنبه‌ها روزهایی معمولی برای بهارستان نیست؛ یکشنبه‌ها باید با عینک

روزنامه آرمان – مطهره شفیعی: فردا مجلس شورای اسلامی شاهد به رای‌گذاری طرح یک‌فوریتی «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» است؛ طرحی که به دولت اجازه می‌دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرایی کند.

اما ظاهراً یکشنبه‌ها روزهایی معمولی برای بهارستان نیست؛ یکشنبه‌ها باید با عینک دیگری به مجلس نگاه کرد؛ عینک بیم و امید.

۱۵ بهمن ۹۱ را نمی‌توان به فراموشی سپرد، همان یکشنبه‌ای که قرار بود شیخ الاسلام وزیر کار دولت احمدی‌نژاد استیضاح شود اما در بخشی از این مراسم فیلمی به درخواست رئیس دولت وقت پخش شد که ارتباطی باموضوع استیضاح نداشت و برخی آن را اقدامی ناپخته از سوی وی ارزیابی کردند اما این یکشنبه با آن یکشنبه هم شباهت و هم تفاوت‌هایی دارد.

قرار است روز یکشنبه تصمیم نهایی درباره برجام در مجلس اتخاذ شود. چند روزی است که نسبت به احتمال رای منفی بهارستان به برنامه جامع اقدام مشترک گمانه‌زنی می‌شود و در صدر آن از اعضای جبهه پایداری گفته می‌شود اما مخالفان توافق هسته‌ای به چند طیف تقسیم می‌شوند. بخشی از آنها موفقیت تیم مذاکره دولت یازدهم را به معنی ناتوانی تیم مذاکره‌کننده دولت احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کنند و از آنجا که از حامیان آن دولت بودند نمی‌خواهند شاهد موفقیت دولت یازدهم باشند پس مخالفت می‌کنند.

برخی دیگر که نگاهی دیگر به تحریم دارند و به‌خوبی واقف هستند باید به قول رئیس‌جمهور به فکر کار دیگری باشند چون اصلی‌ترین نتیجه توافق، رفع تحریم‌ها و بیکاری کاسبان این حوزه است پس طبیعی است که آنها نیز تمایلی به توافق هسته‌ای و تایید برجام در مجلس ندارند.

برخی دیگر نه برای پذیرش ضعف‌های دولت قبل و نه برای شرایط اقتصادی ناشی از تحریم بلکه برای مخالفت با دولت یازدهم است که می‌خواهند برجام در مجلس تایید نشود و توافق هسته‌ای اجرایی نشود. از جمله این دسته مخالفان می‌توان به اعضای جبهه پایداری اشاره کرد که سال۹۱ نقش پررنگی در خلق یکشنبه یادشده مجلس داشتند و چند روزی است زمزمه نقش‌آفرینی آنها در جلسه فردا به گوش می‌رسد.

دلواپسان یکشنبه ای

آنها که احتمالا برای فردا (یکشنبه) برنامه‌ دارند از جنس همان تفکری هستند که مقابل مجلس برای عدم‌تایید برجام تحصن کردند، از جنس همان‌ها که پشت‌سر ظریف در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) شعار دادند.

می‌گویند باز از همان جنس تفکر هستند که می‌خواهند یکشنبه دیگری رقم بزنند که به یکشنبه دوم معروف شود. نخستین بار کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل بود که در گفت‌وگویی کوتاه به آرمان گفت: «برخی اخبار منابع موثق از این حکایت دارد که برخی نمایندگان، قصد نصاب‌شکنی مجلس را در جریان بررسی طرح اجرای برجام در روز یکشنبه دارند.»

وی اعتقاد دارد که ممکن است این اقدام نمایندگان تبعات زیادی به جا بگذارد. اما نکته جالب اینجاست که رسانه‌های نزدیک به تفکر پایداری هم در این زمینه فعال هستند.

سایت باشگاه خبرنگاران ضمن دور از احتمال ندانستن اجرای برنامه نمایندگان منسوب به جبهه پایداری برای آبستراکسیون، انجام این عمل در دولت قبل برای حمایت از احمدی‌نژاد را یادآور شده و نوشته است: «نخستین باری نیست که نمایندگان عضو جبهه پایداری از آبستراکسیون سخن می‌گویند. آنها پیش از این هم در ماجرای نخستین طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد (اسفندماه ۹۰) تهدید به آبستراکسیون کرده بودند، تهدیدی که آن موقع رنگی از واقعیت به خود ندید. ۹ ماه بعد اما در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه و در جریان اعلام وصول دومین طرح سوال از احمدی‌نژاد آنها تهدید خود را عملی کردند.»

آرامش تیم مذاکره

«مجید تخت‌روانچی» از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، با اشاره به آرامش خود در برابر احتمال آبستراکسیون اعضای پایداری در روز یکشنبه (فردا) مجلس می‌گوید: ما در کار مجلس هیچ دخالتی نمی‌کنیم و البته هیات‌رئیسه و نمایندگان مجلس قطعا بر اساس مقررات تصمیماتی خواهند گرفت و مساله را مدیریت خواهند کرد. وی تاکید می‌کند: بنده امیدوارم هر چه سریع‌تر تکلیف برجام در مجلس مشخص شود تا بتوانیم بقیه مسیر را دنبال کنیم.

منتقدان چه گفتند؟

اما واکنش اعضای جبهه پایداری به احتمال آبستراکسیون قابل تامل است. باشگاه خبرنگاران جوان از چند عضو جبهه پایداری در این باره سوال کرده که هیچ یک از آنها جواب کامل نداده‌اند که برای این امر چند گمانه را می‌توان پیش‌بینی کرد.

نخست اینکه رسانه پرسشگر با هدف از پیش طراحی شده و هماهنگ با نمایندگان موردنظرش از آنها خواسته تا پاسخ دقیقی ندهند تا منتظران تایید برجام در روز یکشنبه، از تصمیم جبهه پایداری‌ها بدون اطلاع بمانند یااینکه هنوز اعضای جبهه پایداری به نتیجه نهایی برای آبستراکسیون در روز یکشنبه نرسیده‌اند یا شاید تصمیم جبهه پایداری چنین باشد که درباره آبستراکسیون روز یکشنبه سکوت کند.

در ادامه واکنش این نمایندگان را می‌خوانید: «ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده همدان در رابطه با زمزمه‌های ترک جلسه علنی مجلس از سوی مخالفان تصویب طرح یک فوریت طرح اقدام متقابل دولت در اجرای برجام گفت: “نمی‌توانم در این رابطه حرفی بزنم.” این پاسخ کارخانه‌ای به نحوی است که می‌توان حدس زد تصمیمی گرفته شده و او تمایلی به بیان آن ندارد.

همچنین مجتبی رحماندوست نماینده تهران هم در این زمینه گفت: “خبری از این موضوع ندارم.” حمید رسایی نیز در این رابطه تنها به این سخن اکتفا کرد که؛ “بنده مصاحبه نمی‌کنم.” موضوع را از مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران هم پیگیری کردیم و وی اینگونه پاسخ داد: “حال شما خوب است؟”

برای شفافیت بیشتر تلاش کردیم تا از علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام ماجرا را جویا شویم اما متوجه شدیم که وی به سفر رفته و نمی‌تواند پاسخگوی ما باشد.

احمد شوهانی نماینده ایلام هم در رابطه با ترک جلسه علنی از سوی مخالفان برجام گفت: “ممکن است که نمایندگان مخالف برجام پیشنهاداتی را که در کمیسیون مطرح کرده و رای نیاورده را روز یکشنبه به صحن بیاورند و ممکن است برای آن روز برنامه‌ای را از قبل تدارک ببینند تا طرح تصویب نشود کما اینکه در جلسه کمیسیون هم گفتند که شما اینجا پیشنهادات ما را تصویب نمی‌کنید و ما دیگر اینجا با شما بحث نمی‌کنیم و پیشنهاداتمان را به صحن می‌بریم.”»

فقط ۲۴ساعت

اکنون باید ۲۴ساعت دیگر صبر کرد تا تصمیم نمایندگان مخالف تصویب برجام مشخص شود. اگر آنها تصمیم به آبستراکسیون بگیرند به طور طبیعی تایید برجام در مجلس به جلسات بعدی موکول می‌شود که این امر منجر به طولانی‌تر شدن روند بررسی و تایید یا حتی رد آن می‌شود و این یعنی تلاشی که تیم مذاکره‌کننده ‌دولت یازدهم برای رفع و لغو تحریم‌های ظالمانه که کارشناسان آنها را از دلایل عمده مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرده‌ بودند همچنان ناکام باقی مانده و مصالح ملی به‌طور آشکار پشت سد منافع جناحی گیر خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس شنبه , ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

تو واقعا نمی فهمی و این مزخرفات رو باز نشر می دی یا …

ربانی یکشنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۶:۱۲

عزیزم تو هم دلواپسی ها کدوم مزخرفات واقعیت وجودی شماهاست که گندزدید به منافع ملی

نظرات بسته شده است.