کد خبر : 8084
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 23:52
-

تئاتر مرگ یزدگرد در تالار بیهقی سبزوار به روی صحنه رفت

سبزواریان: تئاتر مرگ یزدگرد در سومین شب از ا جرای خود در تالار بیهقی سبزوار با تقدیم به پیشگاه اصحاب رسانه دیار سربداران به روی صحنه رفت. به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، مرگ یزدگرد که نمایش نامه آن سال ها قبل توسط استاد بهرام بیضایی از نویسندگان و کارگردانان شاخص تئاتر ایران نوشته شده است،

marg-yazdgerd01سبزواریان: تئاتر مرگ یزدگرد در سومین شب از ا جرای خود در تالار بیهقی سبزوار با تقدیم به پیشگاه اصحاب رسانه دیار سربداران به روی صحنه رفت.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، مرگ یزدگرد که نمایش نامه آن سال ها قبل توسط استاد بهرام بیضایی از نویسندگان و کارگردانان شاخص تئاتر ایران نوشته شده است، در اردیبهشت ۹۴ پس از یک سال و نیم تمرین توسط هنرمندان تئاتر غرب خراسان رضوی، به اجرا درآمد و در ابتکار عملی جالب سومین شب اجرای این نمایش به خبرنگاران و خانواده های آنان تقدیم شده بود که با حضور شمار قابل توجهی از اصحاب رسانه سبزوار اعم از خبرنگاران یا مدیران سایت های سبزواریان، اسرارنامه، بصیرسبزوار، سلام سربدار، خبرنگاران صدا و سیما و روزنامه قدس و … مورد استقبال قرار گرفت.

گفتنی است، اجرای تئاتر مرگ یزد گرد از تاریخ ۲۴ اردیبهشت تا ۱ خرداد در تالار بیهقی مصادف شده است با هفته سبزوار که اجرای این تئاتر فاخر نیز در این هفته می تواند نشان دهنده بخشی از توانمندی های هنری و فرهنگی سرزمین بیهق باشد.

از نکات قابل توجه اجرای نمایش مرگ یزدگرد در سبزوار این است که بهزاد شهربویه یکی از هنرمندان مستعد تئاتر شهرستان پس از چند سال دوری از زادگاه خود، با این تئاتر مجدداً به صحنه نمایش دیار سربداران بازگشت.

همچنین انجام یک سال و نیم تمرین برای اجرای تئاتر مرگ یزدگرد نشان دهنده زحمت زیادی است که هنرمندان این اثر نمایشی متقبل شده اند.

طبق گفته برخی فعالان تئاتر سبزوار که پس از پایان سومین شب از اجرای تئاتر مرگ یزدگرد، با خبرنگار اسرارنامه گفتگوی کوتاهی داشته اند، بازی لیلا فیروزی در نقش همسرآسیابان از درخشان ترین بازی های این تئاتر بوده است که حضور او در این اثر از انرژی بالا ، قدرت و وضوح صدا و حس گیری متناسب با نقش برخوردار بوده است.

تئاتر مرگ یزدگرد اما برای ابراهیم حاجی صوفی که از بازیگران باسابقه و توانمند تئاتر سبزوار است و در این تئاتر نقش آسیابان را برعهده داشت، دارای چالشی بزرگ بود زیرا برخی اقدامات درمانی که مدتی قبل روی ناحیه دهان و دندان این هنرمند انجام شده بود، باعث شد، وی برای بیان واضح و رسای برخی دیالوگ ها به مشکل برخورد کند.اما با این حال حاجی صوفی با پشتوانه چندین سال تجربه بازیگری، تمام تلاش خود را برای ایفای نقش آسیابان به کار برد و توانست تا حدی بر این مشکل فائق آید.

بازی منیره ده آبادی که از هنرمندان تازه وارد به عرصه تئاتر سبزوار است، به نسبت تازه کاری این هنرمند بازی خوبی بوده است و آنچه دراجرا مشاهده شد، پیشرفت های زیادی نسبت به اولین روزهای تمرین او در نقش دختر آسیابان را نشان می دهد، اما ده آبادی برای داشتن حضوری موفق تر در عرصه تئاتر غرب خراسان رضوی، باید بیش از پیش روی فن بیان خود که از مهمترین الزامات کار تئاتر است، کار کند.

از حواشی سومین شب اجرای تئاتر مرگ یزدگرد در سبزوار، این بود که هرچند در پوستر اطلاع رسانی این نمایش اعلام شده بود که ورود کودکان زیر ۱۲ سال به سالن ممنوع است، اما در نهایت حضور چند کودک در سالن در بعضی لحظات اجرای نمایش ، انتظامات سالن را با چالش مواجه کرد.

تاخیر نیم ساعته در روی صحنه رفتن نمایش مرگ یزدگرد نیز که به نظر می رسید در نتیجه تاخیر در حضور برخی میهمانان مدعو این برنامه به وجود آمد نیز از دیگر حواشی آن بود که البته جزء حواشی رایج در اکثر برنامه های سبزوار و ایران محسوب می شود.. لازم به ذکر است، بسیاری از خبرنگاران شهرستان به واسطه مصادف شدن اجرای این تئاتر با برنامه های هفته سبزوار و مراسم های گوناگونی در سطح شهرستان در حال اجراست نتوانستند برای تماشای مرگ یزدگرد به سالن بیهقی بیایند و یا با تاخیر رسیدند.

همچنین به نظر می رسید صوت سالن بیهقی از کیفیت مناسبی برخوردار نبود و با قطعی یا ایجاد صداهای مزاحم زمینه از بین رفتن تمرکز بازیگران و تماشاچیان را فراهم می آورد و حتی در برخی موقعیت ها صدای شخصیت ها تحت الشعاع موسیقی صحنه قرار می گرفت و به درستی به گوش مخاطب نمی رسید.

با وجود برخی از این حواشی در نهایت، اجرای تئاتر تراژیک و فاخر مرگ یزدگرد در سبزوار که چند سالی است بیشتر شاهد اجرای نمایش های طنز (اعم از طنز فاخر یا طنز نازل) بوده است، می تواند برای مخاطبان حرفه ای تئاتر در غرب خراسان رضوی اثری قابل توجه باشد و به ارتقاء سطح هنرهای نمایشی در این خطه از کشور یاری رساند.

گفتنی است عوامل اجرای تئاتر مرگ یزدگرد در سبزوار عبارتند از:

نویسنده: بهرام بیضایی

کارگردان: میم. الف

بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: ابراهیم حاجی صوفی ، لیلا فیروزی ، منیره ده آبادی، بهزاد شهربویه، حسین امینی، رضا رسولی پور

طراح صحنه و لباس و نور و موسیقی: میم الف

گریمور: سید محسن جعفری

اجرای دکور: کارگروهی

اجرای نور: خانم دهمرده

اجرای موسیقی: خانم لندرانی

با همکاری حسین شباهنگ (غایبی)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
امیر دوشنبه , ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

سلام و درود به بچه های مرگ یزد گرد، خسته نباشیدمیگم برای این همه زحمت، اما یه سوال آقای نویسنده این متن، چرا به این شکل یه گروه رو معرفی میکنید، مگه مسابقه و تیم فوتبال هستش؟ لطفا بیشتر مطالعه کنید

نظرات بسته شده است.