کد خبر : 15834
دیدگاه‌ها برای روایت یک نماینده اصولگرا از ضعف قوه مقننه بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:51
-

روایت یک نماینده اصولگرا از ضعف قوه مقننه

نظارت استصوابی که از مجلس چهارم آغاز شد باعث شد تا چهره‌های تأثیرگذار سیاسی و حزبی کم‌کم کنار گذاشته شوند. روند به شکلی پیش رفت که امروز شاهد بیان این نکته از سوی نخبگان و حتی برخی نمایندگان اصولگرای مجلس به عملکرد نظارت استصوابی هستیم. جهانبخش محبی نیا باتجربه ۵ دوره نمایندگی (۲۰ سال) مجلس

نظارت استصوابی که از مجلس چهارم آغاز شد باعث شد تا چهره‌های تأثیرگذار سیاسی و حزبی کم‌کم کنار گذاشته شوند. روند به شکلی پیش رفت که امروز شاهد بیان این نکته از سوی نخبگان و حتی برخی نمایندگان اصولگرای مجلس به عملکرد نظارت استصوابی هستیم. جهانبخش محبی نیا باتجربه ۵ دوره نمایندگی (۲۰ سال) مجلس را در جایگاه اصلی خود نمی‌داند و معتقد است نظارت استصوابی شورای نگهبان آسیب جدی به رکن قانون‌گذاری وارد کرده است. او می‌گوید نهادهای دیگر تلاش کرده‌اند جایگاه نظارتی مجلس را تنها متوجه دولت کنند و بخشی از فشارهای امروز به دولت از سوی مجلس ناشی همین فرایند محدود کردن مجلس است. نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ گفت: از قانون‌گذاری تا برکناری رئیس‌جمهور همه در حیطه وظایف مجلس قرار دارد. اما هرگاه به ما می‌رسد نگاهشان نگاه مضیقی (نگاه محدودکننده) اما به خودشان که می‌رسد نگاهشان نگاه موسعی است. این به نظر من گران‌فروشی در مقابل خودشان و ارزان‌فروشی در مقابل مجلس است. درحالی‌که مجلس را نباید ارزان بفروشیم.

محبی نیا به خبر آنلاین گفت: ما فرزندان این ۴۰ سال هستیم با آرمان‌ها و ایده آل‌های فراوان؛ چرا نتوانستیم آرمان‌هایمان را عملی کنیم؟ پاسخ روشن است. چون با برنامه پیش نرفتیم. منظور من از برنامه این برنامه‌های پنج‌ساله نیست؛ اولین کشوری که برنامه پنج‌ساله نوشت، شوروی بود. دومین کشور مراکش بود و سومین آن ترکیه؛ این‌ها به کجا رسیده‌اند که ما بخواهیم به آن برسیم؟ اما بعضی از کشورها هستند که با public policy پیش رفتند؛ آن‌ها همه مشکلاتشان را جمع کردند و روی میز ریختند؛ کارشناسان  همه جوانب را سنجیدند و یک تصمیم حساب‌شده گرفتند و تحویل مدیران دادند و آن‌ها هم عمل کردند. اما  در کشور ما وقتی کارشناسان هم‌نظر می‌دهند و به نظر آن‌ها عمل نمی‌شود، طبیعی است آن‌ها هم دل‌زده می‌شوند و نتیجه این می‌شود که بی‌تفاوت می‌شوند. حتی ممکن است بگویند هر چه می‌خواهد بشود. رئیس‌جمهور به‌جای اینکه خودش بخواهد حرف کارشناسانه بزند، باید از کارشناسان بخواهد که به او  راه‌حل دهند تا مشکل ارز را حل کند و رشد اقتصادی را بهبود ببخشد. اما جالب است این‌ها در جلساتشان به حرف‌های کارشناسی می‌پردازند و طبیعی است که رفته‌رفته کارشناسان از ساختار بوروکراتیک ما حذف می‌شوند و دیگرکسی نیست که مقاصد کلان ما را رصد کند و برای آن برنامه ارائه کند. درنتیجه مدیران ما تنها برای رفع مشکلات و پشت سر گذاشتن بحران‌ها به یکسری مسکن‌ها رو می‌آورند که هیچ تأثیری در درمان ندارند.او افزود :  سؤال و استیضاح یک ابزار نظارتی است که در دست پارلمان قرار دارد. مگر شما می‌توانید به دولت بگویید برای آب و برق مردم فکر نکن؟ بنابراین سؤال و استیضاح از وظایف ذاتی پارلمان است. شما نمی‌توانید آن را منع کنید، اما یک‌زمان هست که سؤال می‌شود چرا این سؤالات و استیضاح‌ها به نتیجه نمی‌رسد؟ باید گفت مجلس محصول یک شرایط واقعی نیست. نظارت استصوابی پدر ما را درآورده است؛ آن‌هایی که از این نظارت طرفداری می‌کردند، امروز بیایند و نتیجه آن را ببینند. البته این‌یک بخش آن است. بخش دیگری که باعث می‌شود سؤالات و استیضاح‌ها به نتیجه نرسند به خود نمایندگان و حتی بخشی از آن به مردم بازمی‌گردد.وی گفت: آن زمان که ما رأی بالا می‌دادیم به‌به و چه چه ها به درد می‌خورد؛ البته عده‌ای هم مخالفت می‌کردند که این رأی برای چه به کابینه داده می‌شود؟ آن‌ها با این رأی‌ها پررو می‌شوند؛ این بحث‌ها به نظرم کاسب‌کارانه است. همیشه این بحث بوده است که رأی زیاد ندهید و دولت را پررو نکنید و یک عده هم می‌گفتند رأی زیادی بدهید تا دولت قوت پیدا کند. ما اگر بر محور وظایف ذاتی مجلس رفتار کنیم، ایرادی ندارد. زمانی بود دوستان شورای نگهبان به ما می‌گفتند چرا شما سؤال و استیضاح را متوقف کردید و من مطمئنم چند تا استیضاح آنجا دهیم، همان‌ها می‌گویند چرا این‌همه سؤال و استیضاح؟

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.